Mindfulness – superschopnosť pre spokojný a úspešný deň v škole
Mindfulness je vedecky overený koncept, ktorý znižuje stres, napätie a agresivitu, ale takisto prispieva k rozvoju pozitívnych emócií a zlepšuje zdravotný stav.Cieľom mikropojektu je na hodinách anglického jazyka formou techník, hier a cvičení počas školského roku 2017/2018 u žiakov ZŠ (2 ročník a 9. Ročník)
· zaviesť do vyučovacieho procesu prvky mindfulness (mindfulness in school project) · zvýšiť u žiakov schopnosť koncentrácie a pozornosti · zatraktívniť a zefektívniť výchovno-vzdelávací proces · zlepšiť u žiakov vzťah ku škole a vzdelávaniu (konkrétne k angličtine) · prijať zodpovednosť za vlastné vzdelávanie · zlepšiť sociálne kontakty a klímu v triede · naučiť žiakov porozumieť emóciám vlastným a druhých · zlepšiť osobnú pohodu, radosť zo života a naučiť sa relaxovať Témy jednotlivých blokov 1. Úvod do mindfulness (čo je/čo nie je minfulness a ako mi môže pomôcť) 2. Hra s pozornosťou (vytrénuj si svoju myseľ) 3. Skrotenie zvieracej mysle (zvedavosť a láskavosť) 4. Rozpoznaj svoje obavy (uvedom si, ako sa myseľ s tebou zahráva) 5. Byť tu a teraz (od reakcie k odpovedi) 6. Vedomý pohyb (udrž si hlavu na krku) 7. Zachovaj si odstup (pozoruj myšlienky vo svojej hlave) 8. V ústrety prekážkam (ako zvládnuť svoje emócie) 9. Otvor svoje srdce (mindfulness + heartfulness) 10. Všetko dohromady (zhrnutie) Výsledkom tohto pilotného projektu je zmena systému vyučovania na hodinách anglického jazyka (primárne) a na základe získaných skúseností následná aplikácia aj na iné predmety v rámci ZŠ. |
Na základe porovnania výsledkov pre a post testov by mali žiaci dosahovať preukázateľné zlepšenie v oblasti pozornosti oproti kontrolnej skupine. Učitelia zapojených tried by mali zaznamenať zlepšenie pozornosti na hodinách, klímy v triedach a zníženie prejavov agresívneho správania.